Wednesday, June 9, 2010

Detik Permulaan

Assalamualaikum n salam sejahtera. wah masa yang dinanti beberapa tahun kini telah tiba masanya.apa lagi kalau bukan sukan yang paling popular ini.kalau ditanya di mana dan pada siapa pun rasanya jawapan yang tepat dan menepati kehendak soalanlah yang akan diberikan. piala dunia dalam arena bola sepak ini memang mempunyai peminatnya yang tersendiri dan ada juga yang tidak meminatinya langsung. biasalah manusia ni bukannya sama. Allah swt dah jadikan makhluknya sebaik-baik kejadian,maka ada pelbagai ragamlah boleh kita lihat. erm ini ada secebis info la sebelum kita semua memasuki alam world cup 2010...

Ilham melahirkan kejohanan bola sepak pertamadunia tercetus pada 1904 di Paris ketika kongrespertama Persekutuan Bola Sepak Dunia (FIFA).

Pada1928, hasil usaha FIFA dan presiden persekutuanPerancis (FFFA), Jules Rimet dan setiausaha agungnya, Henri Delaunay, kongres di Amsterdam bersetuju untuk melaksanakan gagasan itu.

Setahun kemudian, FIFA mencadangkan kejohanan dunia itu dinamakan Piala Dunia pada setiap empat tahun bermula 1930 yang berselang dengan Sukan Olimpik.

tidak perlulah saya nak huraikan lebih panjang lebar tentang fifa ni kan,ternyata sahabat di luar sana sememngnya lebih bnyak mengetahui,hehehe. cumanya untuk muhasabah bersama, bola tue bola la juga amalan seharian kita semua kpada yang MAha pencipta perlu la trjaga. bola ditendang msuk jga ke gawang gol dan mencipta kemenangan.tapi kita nti tkut2 ditendang msuk ke gawang yang mana apinya sentiasa dahagakan makhluk yang lalai kepada perintah Allah SWT. wallahu'alam.

No comments: