Saturday, January 16, 2010

Suara mereka..

"Dan jika kamu mehghitung nikmat Allah,nescaya kamu tiddak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."(aan-Nahl:18)

Adakah anda mengabaikan apa yang ada di sekeliling anda, pada diri anda sendiri dan dari masa ke semasa anda selalu disirami oleh hujan rahmat seperti di bumi KAL sekarang dan nikmat dariNya? Saya mengajak diri saya sendiri dan sahabat semua untuk muhasabah diri semula tentang nikmat ilahi ini.Mampukah kita semua menghitung segala nikmat yang diberikan kepada kita selama ini. Cubalah kita menghitung nikmat yang mana Allah SWT berikan kepada kita selama ini sejak dari pagi hari di saat anda semua bangun tidur dan saat anda hendak tidur.Adakah kita semua mampu menghitung segala rahmat yang yang diberikan selama ini? Kalau anda memang boleh,maka cuba lakukan!

"Maka nikmat Tuhan yang mana lagi hendak kamu dustakan?(ar-Rahman:13)

Syukur kehadrat ilahi semalam telah selesai 1 majlis perkongsian ilmu yang dijalankan di DK Alpha.Alhamdulillah,sambutan dan kerjasama daripada mahasiswa sendiri agak memberangsankan tidak kira dari siswa mahupun siswi.
Ini menunjukkan mereka mempunyai semangat yang tinggi dalam menjuarai perbincangan isu-isu yang ada tidak kira isu yang lama untuk dipanaskan semula mahupun isu baru. Di majlis semalamlah tempat yang paling sesuai untuk mahasiswa membicarakan isu,mengutarakan pendapat,mencadangkan idea-idea sebagai pemimpin ganerasi masa hadapan dan pelbagai kelebihan yang mampu diraih dalam majlis semalam. Hanya beberapa isu yang cuba dibahaskan dan dikongsi bersama-sama pertamanya adalah isu air di kampus UMSKAL ini yang mana tidak lagi ada kesudahannya.Rasanya inilah isu yang amat menarik pandangan mahasiswa dalam majlis tesebut.Mana tidaknya,mahasiawa di sini bagaikan dianaktitikan berbanding kampus lain termasuklah di kampus induk iaitu di UMS Kota Kinabalu.Ada hamba Allah meluahkan rasa tidak puas hatinya dengan mengatakan pelajar di kampus induk boleh mandi sambil menyanyi membiarkan air terus mengalir,sedangkan mahasiswa di sini juga menyanyi mengenangkan nasib hariannya yang terpaksa mengkut air dari tangki yang jauh dan menaiki anak tangga ke tingkat 4.isu kedua adalah isu sisrer in islam(SIS) dan ketiga mrupakan isu perundangan Malaysia.Sememangnya ketiga-tiga tajuk ini dibahaskan dengan begitu menarik sekali.

Insya'Allah pada masa akan datang akan lebih banyak aktiviti seperti ini akan dijalankan kerana kita perlu tahu,mahasiwa perlukan tempat untuk bersuara dan melontarkan pandangan mereka.Daripada peringkat saya sendiri.jutaan terima kasih kepada semua siswa dan siswi yang telah datang semalam. Tidak dilupakan juga kepda semua ajk pelaksana yang banyak meluangkan masa bersama untuk melancarkan perjalanan majlis walaupun ada yang baru balik dari program lain di luar kampus.

Salam Perjuangan...

No comments: